Dashbord

Av Torleif Bratlie

I 2014 lanserte Landax modulen Dashbord – en kjempenyhet innen brukergrensesnitt på styringssystemer.  Med en gang du logger inn på Landax får du oversikt over alle nye aktiviteter, lett tilgang til de viktigste dokumentene, søkefunksjoner, statistikk over avvik og mye mer. Og det beste av alt – dashbordet er koblet mot din bruker. Alt er relevant kun for deg.

Tanken bak Dashbord-løsningen vår er ganske enkelt det at vi vil gjøre arbeidet i styringssystemet til en fornøyelse. Samtidig vil vi tilrettelegge for en mest mulig effektiv håndtering av alle oppgaver. Alt som haster eller trenger din umiddelbare oppmerksomhet er samlet på denne førstesiden, det samme gjelder dokumenter eller funksjoner du ønsker rask tilgang på. Legg merke til at det kun er dine avvik, dine oppgaver osv. som dukker opp. Du slipper altså å se alt som ikke har med deg og ditt arbeid å gjøre. Visuelt sett kan Dashbordet lages oversiktlig og pent, og du kan legge inn personlige effekter som bilder, WEB-rammer, egendesignede hurtigknapper – for å nevne noe. Vi vil at du skal få utført jobben din i et verktøy du trives med.

For å illustrere hvordan Dashbord-løsningen fungerer, legger jeg ved skjermbilder av tre ganske alminnelige dashbord.

Alternativ 1:

OVersiktlig med høstbilde nummer 2.PNG

Alternativ 2.:

mer detaljert med prosesser.PNG

 

Alternativ 3.:

enkelt dæsj.PNG

Som du ser, er disse dashbordene ganske ulike. Man har forskjellige behov utfra hvilken stilling man har i bedriften og hva slags arbeid man driver med til daglig. Personlige preferanser spiller også inn. La oss ta utgangspunkt i alternativ 1. Denne gir en ganske enkel oversikt over presserende saker ved at du har Gadgets for «Mine åpne avvik» og «Mine åpne oppgaver». Videre har vi en Oppslagstavle, som sørger for at du får med deg alle viktige beskjeder i bedriften. Øverst til venstre er det to søkebokser for henholdsvis personsøk og dokumentsøk.

Ønsker man en litt mer avansert versjon, kan man gå for noe lignende alternativ 2. Der har du faktisk hele det forrige Dashbordet plassert til venstre i skjermbildet med alle dets funksjonaliteter. I midten har du hovedprosessene i bedriften, og til høyre ligger det et kakediagram som viser oversikten over avvik fordelt på typer. Under diagrammet finner du dokumentmapper lett tilgjengelig. Nederst ligger det et bilde – kanskje fra fjorårets sykkeltur – som gjør Dashbordet ditt visuelt pent og personlig.

Til slutt er det et eksempel på en operatørside. Den gir kort og greit tilgang på å registrere ny oppgave/nytt avvik og til å søke etter nyttige dokumenter. Dersom man er satt som ansvarlig for et avvik, vil en Gadget for «Mine avvik» bli synlig. Den forsvinner igjen når det ikke er noe innhold å vise.

Dette er kun et utdrag av funksjoner og kombinasjoner i et Dashbord – mulighetene er mange. Et Dashbord kan se helt forskjellig ut fra bedrift til bedrift, men også fra én person i bedriften til en annen. Vi håper du fikk øynene opp for denne løsningen! Legg gjerne inn en sak i kundeportalen, eller ring oss på supporttelefon om det er noe du lurer på.

Legg gjerne igjen en kommentar! Kommentarfeltet er ikke ment som et supportforum. Ønsker du support, ta kontakt via de vanlige supportkanalene.

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s